آی سی STA509A

(دیدگاه {{model.count}} کاربر)
تعداد
نوع
587,000 تومان
آماده ارسال ناموجود
  • {{value}}
کمی صبر کنید...

آی سی STA509A یک آرایه ماسفت (MOSFET Array) است که در ایسیوهای شرکت هیتاچی (HITACHI) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعه الکترونیکی برای درایو کردن و راه‌اندازی استپر موتور به کار می‌رود که وظیفه تنظیم دور آرام خودرو را بر عهده دارد.

محصولات مرتبط

  1. ساختار داخلی:
    • شامل 4 عدد ماسفت در یک پکیج است.
    • برای کنترل جریان و ولتاژ در مدارهای الکترونیکی کاربرد دارد.
  2. ویژگی‌های الکتریکی:
    • ولتاژ شکست درین-سورس (Vdss): 52 ولت
    • حداکثر جریان درین (Id): 3 آمپر مداوم، تا 6 آمپر در حالت پالسی
    • حداکثر ولتاژ گیت-سورس (Vgss): ±20 ولت
    • حداکثر توان مصرفی (PT): 4 وات در دمای 25 درجه سانتی‌گراد
    • مقاومت درین-سورس در حالت روشن (Rds(on)): حدود 0.25 اهم
    • ظرفیت ورودی (Ciss): 200 پیکوفاراد
    • دمای کاری: از 55- تا 150+ درجه سانتی‌گراد
  3. کاربرد اصلی:
    • درایو استپر موتور دریچه گاز در خودروهای دارای ECU هیتاچی
    • استفاده در سیستم‌های کنترل الکترونیکی برای مدیریت دور موتور در حالت آرام (Idle Speed Control)
  4. پکیج و جایگزین‌ها:
    • دارای پکیج ZIP با 10 پایه
    • تولید شرکت Sanken Electric
    • قابل جایگزینی با قطعات UPA1556AH و UPA1559AH

این قطعه برای کنترل دقیق دور موتور و بهینه‌سازی مصرف سوخت در خودروهای مجهز به ایسیوهای هیتاچی بسیار حیاتی است.


آی‌سی STA509A عمدتاً در خودروهایی که از ECUهای شرکت هیتاچی (Hitachi ECU) استفاده می‌کنند، به کار می‌رود. این نوع ایسیوها معمولاً در خودروهای ژاپنی و برخی مدل‌های کره‌ای دیده می‌شوند.

خودروهایی که از ECUهای هیتاچی استفاده می‌کنند:

  1. نیسان (Nissan)
    • نیسان ماکسیما
    • نیسان پاترول
    • نیسان رونیز
    • نیسان مورانو (برخی مدل‌ها)
    • نیسان قشقایی (مدل‌های اولیه)
  2. مزدا (Mazda)
    • مزدا 323
    • مزدا 626
    • مزدا 3 (برخی مدل‌های قدیمی)
  3. میتسوبیشی (Mitsubishi)
    • میتسوبیشی پاجرو
    • میتسوبیشی لنسر
  4. برخی مدل‌های کیا و هیوندای
    • در بعضی مدل‌های قدیمی کیا سراتو و هیوندای الانترا که از ECUهای هیتاچی استفاده کرده‌اند.

این آی‌سی برای کنترل استپر موتور دریچه گاز به کار می‌رود، بنابراین در خودروهایی که دارای دریچه گاز سیمی با کنترل الکترونیکی (Stepper Motor Idle Control) هستند، احتمال استفاده از آن بیشتر است.

تشخیص خرابی آی‌سی STA509A در ECU خودرو نیاز به بررسی علائم عملکردی و همچنین تست الکترونیکی دارد. در ادامه روش‌های تشخیص خرابی این قطعه آورده شده است:

۱. علائم خرابی در عملکرد خودرو:

اگر این آی‌سی در ECU دچار مشکل شود، خودرو علائم زیر را نشان می‌دهد:
✅ نوسان دور موتور در حالت درجا (Idle RPM بالا و پایین می‌شود)
✅ خاموش شدن ناگهانی خودرو در دور آرام
✅ عدم واکنش صحیح دریچه گاز (استپر موتور عمل نمی‌کند)
✅ افزایش مصرف سوخت به دلیل کارکرد نامناسب استپر موتور
✅ روشن شدن چراغ چک موتور و ثبت خطای مرتبط با استپر موتور در ECU

۲. تست الکترونیکی آی‌سی STA509A:

اگر علائم فوق مشاهده شد، می‌توان آی‌سی را با روش‌های زیر بررسی کرد:

🔹 بررسی ولتاژ پایه‌های خروجی آی‌سی:

  • در ECU، پایه‌های خروجی آی‌سی باید ولتاژ مناسبی را برای کنترل استپر موتور ارسال کنند.
  • با مولتی‌متر می‌توان ولتاژ پایه‌ها را هنگام استارت یا تغییر دریچه گاز بررسی کرد.
  • اگر ولتاژ نامتعارف باشد یا نوسان شدیدی داشته باشد، آی‌سی ممکن است خراب شده باشد.

🔹 بررسی پایه‌های آی‌سی برای اتصال کوتاه یا قطع شدگی:

  • در صورت وجود اتصال کوتاه بین پایه‌های درین-سورس ماسفت‌های داخلی، آی‌سی سوخته است.
  • قطع شدن مسیرهای داخلی نیز می‌تواند دلیل عدم عملکرد باشد.

🔹 تست با تعویض آی‌سی:

  • اگر مشکل همچنان پابرجا باشد، می‌توان آی‌سی STA509A را با یک نمونه سالم یا مدل‌های جایگزین (UPA1556AH / UPA1559AH) تعویض کرد و مجدداً عملکرد ECU را بررسی کرد.

۳. بررسی ECU از نظر خرابی‌های دیگر:

گاهی اوقات، مشکل می‌تواند ناشی از قطعات دیگر در ECU یا سیستم استپر موتور باشد:
🔸 سیم‌کشی بین ECU و استپر موتور را بررسی کنید.
🔸 سوکت و کانکتورهای ECU را از نظر سولفاته شدن و قطعی بررسی کنید.
🔸 عملکرد استپر موتور را با تست مستقیم بررسی کنید.

در صورتی که بعد از بررسی‌های بالا مشخص شد آی‌سی STA509A خراب است، باید آن را با دقت از روی برد ECU تعویض کرد و یک قطعه جدید جایگزین نمود.

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...